1 maj tal 2021

Kamrater, vänner och följare

Det är 1 maj 2021, ett år både fyllt av motgångar och hopp.

Vi lever fortfarande mitt i en pandemi. Där många har blivit svårt sjuka. Men där också medvetna politiska val har gett ökade klyftor och en välfärd utsatt för olika marknadsexperiment. Där BB i Sollefteå blir nerlagt och där sjukvårdspersonal varslas på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Men det finns också politiska vägval som räddar jobben mitt i lågkonjunkturen.

Margarita från Chile har ett litet städföretag tillsammans med två familjemedlemmar. Men under pandemin försvann en tredjedel av uppdragen. Räddningen blev statens korttids permitteringar. Vänsterpartiet hade då drivit igenom att stödet även skulle gå till små familjeföretag.

Skattepengar ska gå till att rädda jobben och inte till vinster och bolagsutdelningar för de största företagsägarna.

Lagen om anställningsskydd har länge varit ett rött skynke för de borgerliga partierna. De har länge haft svårt att acceptera att vi inte ska kunna avskedas när arbetsgivaren önskar det. Med januaripartiernas utredning riskerar nu lagen att förstöras. I det kommande lagförslaget ska vem som helst kunna sägas upp av personliga skäl. I slutändan kommer det inte finnas plats för de som är arbetsskadade, långsamma, äldre eller de som säger ifrån mot dålig arbetsmiljö. Vi riskerar att få tysta arbetsplatser när den som har synpunkter på jobbet kan bli avskedad. Det är en farlig utveckling. Rör inte lagen om anställningsskydd!

Kamrater, vänner och följare.

Det finns ett hopp om en framtid bortom vaccineringen.

I den framtiden där samhället byggs upp med en trygg socialförsäkring och en stark välfärd. Covidperioden har visat att världen inte kan byggas på idéer om nedskärningar, utförsäljningar och rasism.

Vägen framåt ska inte längre leda till öka klyftor.

Vägen framåt leds av politiska satsningar på säkra jobb, en jämlik skola och en väl bemannad sjukvård.

Det är vi tillsammans som lägger vägen framåt. Det är där det skapas välstånd, utveckling och jämlikhet.

Ha en trevlig 1 maj!

Tack!