Tema strejkrätt på 1 maj

Kamrater och mötesdeltagare,

Vänsterpartiet vill ha trygga anställningsformer. Det kan ju låta självklart. För vem vill egentligen riskera att plötsligt en dag bara få sparken av oklar anledning?

Men när den borgerliga regeringen Reinfeldt införde allmän visstidsanställning, sköt antalet osäkra anställningar i höjden. Sedan dess har arbetsgivarna rätt att hålla personal på tillfällig anställningstid utan att ange någon orsak.

Barnskötaren Veronica jobbade i förskolan på allmän visstidsanställning i två år. Veckan innan anställningen gick ut fick hon veta att det inte fanns mer jobb på arbetsplatsen. Trots att kommunen hade brist på förskoleplatser.

När Hotell- och restaurangfacket besökte olika arbetsplatser visade det sig att det fanns hotell med enbart extra anställd frukostpersonal. Och då servereras alltså frukost varje dag hela året.

Självklart ska det finnas vikariat när folk är föräldralediga. Och säsongsjobb för de som vill jobba i fjällen. Eller någon gång om året när det är Nobelmiddag. Men när de osäkra extra-anställningarna blir något varaktigt i flera år, blir det väldigt svårt att skaffa en egen bostad och få en stadig tillvaro.

Vi behöver få bort allmänna visstidsanställningar och få in riktiga, säkra anställningar.

Kamrater och mötesdeltagare

Imorgon är det andra maj. Det är dagen när regeringen lägger fram sitt förslag om att begränsa strejkrätten. Det gäller några ändringar om vem som ska få teckna kollektivavtal och ta ut sina medlemmar i strejk. På pappret små förändringar i lagstiftningen. Ännu så länge!

För när vi väl börjar med att nagga arbetsrätten kan nästa steg gå snabbt. Blir det en borgerlig regering nästa val är risken stor att sympatiåtgärder och andra möjligheter för fackföreningarna förbjuds. Och i framtiden kan arbetsgivarna få större inflytande och teckna avtal med andra typer av fackföreningar som passar dem bättre.

Andra maj 2019 kan gå till historien som dagen när arbetsrätten och strejkrätten började raseras. Imorgon finns bara ett alternativ. Stoppa förslaget i papperskorgen! Bevara strejkrätten!

Den 26e maj är det val till EU-parlamentet. Ett parlament så långt bort och med så liten demokratisk insyn, att vi knappt förstår varför det är ens lönt att rösta. Men i EU-valet finns också vår tids ödesfrågor. Det är nu vi har chans att rädda klimatet och stoppa hotet från den ökande rasismen i Europa.

Med ett socialt protokoll i EU kan kollektivtalen följas även när arbetskraften rör sig över Europa. Våra arbetskamrater som gör samma jobb, ska också ha samma lön och samma rättigheter. Människor ska inte bli utnyttjade bara för att de åker till ett annat land och jobbar. Med ett socialt protokoll i EU kan alla arbetare få samma rättigheter, oavsett var man kommer ifrån. Vi ska ha samma avtal och samma rättigheter!

///

Johan Engman (Tal på Skärholmens torg, 1 maj 2019)

Bilden kan innehålla: 2 personer, personer som står, skor, hatt och utomhus