Bättre arbetsvillkor om inte personalen ska sluta

Regeringens utredning om stopp för vinstuttag inom välfärden innehåller en bra grund att jobba med. Nu efter Socialdemokraternas kongress finns också ett bredare politiskt stöd för att få bort vinsterna. Tyvärr räcker det inte till majoritet i riksdagen, eftersom de borgerliga partierna fortfarande vill tillåta dräneringen av skattepengar.
Men med större tydlighet har nu S och V möjlighet att driva frågan i valrörelsen 2018. Det finns ett folkligt stöd och ett löfte om vinststopp kan ge många röster. En enad arbetarrörelse kan göra ett stopp för vinster i hela välfärdssektorn till en central och vinnande valfråga i riksdagsvalet.

Vi som jobbar inom välfärden vet att det inte bara är problem med riskkapitalister som roffar åt sig så mycket det går från våra skattepengar. Det finns ett feltänkande att allting ska räknas i siffror och pengar. När vi väl enats om att vinsterna ska bort, kan vi bygga vidare på att utveckla den offentliga sektorn. De tio miljarder som regeringen och Vänsterpartiet stoppade in i höstbudgeten var viktigt. Men det räcker nästan bara till att lappa och laga problemen som uppstått efter år av skattesänkningar. De ekonomiska satsningarna måste fortsätta.

Redan nu ser vi många av våra kollegor som börjar byta bransch. Om inte statusen och arbetsvillkoren förbättras för välfärdsyrkena, riskerar vi att en stor del av personalen försvinner. Ingen vill jobba i förskolan med hög ljudvolym och stora barngrupper. Vård- och omsorgsarbetare kommer tröttna på osäkra anställningsvillkor.
När vi väl enats om att få bort vinstjakten kan vi bygga vidare på en välfärd där personalen stannar kvar. En välfärd som har ordentlig bemanning, bra arbetsmiljö och schysta anställningsvillkor.

Kommunalvänstern

(Publicerat i Flamman 13/7 2017)