Först vinststopp och sedan mer resurser till välfärden.

I november landar regeringens utredning om vinster i välfärden. De uppgifter som läckt ut ännu så länge säger att det kan få handla om tvåsiffriga procenttal i vinstmarginal. Långt högre vinst än vad de flesta företag gör i Sverige. Det är svårt att förstå hur Svenskt Näringsliv tycker att välfärdsföretagen ska få använda skattepengar på ett obegränsat sätt och plocka ut mer vinst än Volvo och Sandvik.

Näringslivets lobbyorganisationer har under hösten flyttat fram debattpositionerna. Under valrörelsen för två år sedan pratade även borgerliga debattörer om hur kvaliteten måste säkras inom välfärden. Nu diskuterar arbetsgivarföreningar istället om deras rättighet att ta ut vinster på skattepengarna som omsätts. Under hösten har det hotats med att lägga ner företagen och säga upp personalen om de inte får göra någon vinst. Samtidigt som de har stridigt hårt i kollektivavtalsförhandlingarna för att hålla nere lönerna.

Ett av problemen med vinsttänkandet är det är marknaden som nu styr utbudet av tjänster istället för behoven.

Vänsterpartiet har kritiserats för att fokusera för mycket på vinsterna och inte se att det behövs mer resurser till kommunerna. Nu har V precis förhandlat fram tio miljarder av regeringens budget direkt till välfärden. Vänsterpartiet drev frågan hårt i valrörelsen att pengar ska användas till verksamheten istället för att hamna i skatteparadis. Nu är det upp till bevis för arbetsgivare och övriga partier. Oavsett vinst eller inte krävs det mer resurser och kompetent personal för att säkra kvaliteten i välfärden.

Styrelsen Kommunalvänstern