En personlig och politisk krönika

Jag bromsade bilen direkt framför ingången till förlossningen och tryckte på ringklockan. Strax efter kom fyra barnmorskor springande men en rullande bår. Just den här tiden på dagen fanns det några som hade lite tid över att hjälpa till. När vårt förra barn föddes hade varje barnmorska tre födande mammor att springa emellan.

I samhällsdebatten brukar det sägas att det kollektiva arbetet inte finns längre. Nu är alla individer som jobbar med helt olika arbetsuppgifter. På ett sjukhus är verkligheten en annan. Oavsett utbildning och lön behövs hela kedjan. Allt från barnmorskor till sjuksköterskor och undersköterskor. Och ingen tror väl att det är läkaren som städar sjukhuset eller lagar maten? En sjuksköterska som hade några minuter erbjöd sig att parkera vår bil. Så att den inte skulle stå i vägen för ambulansen och jag kunde stanna kvar med min fru under hela förlossningen.

På kvällen plockade jag med en Metro ur sjukhusets tidningsställ. Just samma dag skrev vänsterpartisten Karin Rågsjö om resurserna som behöver läggas in i förlossningsvården. Redan innan BB Sofia stängde fanns det både plats- och personalbrist. Nu under våren och sommaren har många familjer fått åka lång väg till förlossningen. Själva hade vi ren tur att det fanns plats den dag som min fru födde barn. Vattnet gick i bilen på väg till Huddinge. Och hade vi blivit skickade till Västerås eller Södertälje istället skulle barnet säkert fötts i bilen.

Vänsterpartiets lösning är inte att bygga nya flashiga sjukhus. Istället förhandlades det fram 10 miljarder från regeringen till kommande budget. Pengar som ska bemanna välfärden. En stor framgång för oss som vill att skattepengar ska användas till skola, vård och omsorg.

”Nu är det viktigt att se till att varenda krona av de tio årliga välfärdsmiljarderna som också förhandlats fram med regeringen, verkligen går till det de är avsedda för; att skapa en bättre vård med bättre arbetsmiljö, fasta heltidsanställningar och rimliga arbetsvillkor för barnmorskorna och all annan personal som behövs för att säkerställa god och jämlik vård, inte minst på förlossningarna när barn ska komma till världen”, skriver Karin Rågsjö.

I vårt fall gjorde personalen vår tid på förlossningen och BB till en jättefin upplevelse.
Vård- och förlossningspersonal gör ett fantastiskt jobb och förtjänar de bästa möjligheterna att utföra arbetet.

Johan Engman,
Ordförande Kommunalvänstern

Hela debattinlägget från Vänsterpartiet finns här: