Tack till alla som demonstrerade!

Kommunalvänstern gick i den främre delen av Vänsterpartiets tåg i Stockholm. I år hade ännu fler av våra medlemmar anslutit under vår banderoll. Stort tack till alla som demonstrerade på arbetarrörelsens viktigaste dag.
Historiskt så var första maj den dag som arbetarna fick göra vad de ville. Måndag-lördag var det jobb och söndagar obligatorisk i kyrkan. Men första maj var fri och så är det ju fortfarande. De som inte vill demonstrera kan välja att se på TV eller vara ute med båten.

Trots att flera hundra tusen demonstrerar i Sverige, så är första maj den enda högtid som blir ifrågasatt. Varje år är det borgerliga debattörer som sitter i panelsoffor eller skriver på ledarsidor hur onödigt det är med arbetarrörelsens dag. Att det bara är en propandadag för en socialdemokrati som hade makten i 32 år i sträck.

Även om det också går fackliga ombudsmän och riksdagsledamöter i tågen, är det framförallt gräsrötternas dag. De flesta reformer har stått på ett demonstrationsplakat innan de genomförts. Och det var väl knappast så att regeringen bara vaknade en morgon på 70-talet och kom på att ”förskola för alla vore en bra grej.” När såg du förresten några ateister diskutera i morgonsoffan om vi ska avskaffa pingst eller påsk?
Jag tycker personligen också att KD kan få demonstrera på första maj. Om de vill snacka arbetsvillkor alltså. För det är det som dagen handlar om. Vill de demonstrera för andra saker får de instifta en egen ”Antiabortdag” eller ”Sänkabensinskattedagen”.

Direkt efter första maj dök det upp en virtuell union busting. Ett nätverk som kallar sig Alliansens vänner överöste fackförbundet Livs Facebook sida med negativa kommentarer. Bakgrunden är att facket vill skriva kollektivavtal med ett litet bageri i Linköping. Företaget har gått dåligt, och ägarna tycker då att det är för dyrt att betala de löner som resten av branschen har för sina anställda. Arbetarkollektivet brukar i de här fallen tycka att det är onödigt med företag som går minus och samtidigt vill att de anställda ska rädda alltihop genom lägre löner. Borgerliga debattörer från bland annat Timbro tyckte däremot att det är viktigt att rädda minsta arbetsgivare till varje pris och kallade facket för maffia.

Så borgerligheten vilar aldrig. De är organiserade och aktiva året om. Så ännu en gång: Tack till alla som organiserar sig och demonstrerar på första maj!

Johan Engman,
Kassör Kommunalvänstern