Vänsterpartiet kan ge bättre förutsättningar för kommunalare

Clara Lindblom web

Det var många av oss som hade en uppgiven känsla efter valet. Eller i alla fall en viss besvikelse. Det som i opinionsundersökningarna sett ut som en säker seger för de rödgröna partierna, blev istället en stor framgång för det rasistiska Sverigedemokraterna. SD lyckades suga upp det stora missnöjet med utvecklingen under alliansen. På valvakan var Jimmie Åkesson den ende partiledaren som inte tackade sina partimedlemmar och gräsrötter. Istället berömde han riksdagsgruppen för att ha fått partiet mer accepterat. Sveriges alternativa missnöjesparti är alltså i själva verket det som är mest toppstyrt. Intressant är det också hur uppriktig förvånade borgerliga debattörer har varit över sin förlust. De har inte varit medvetna hur illa folk har tyckt om ökade klyftor, ökad barnfattigdom och mindre resurser till välfärden. Då spelar det ingen roll hur trevlig Anders Borg ser ut i TV eller hur många tweets Carl Bildt kan skriva.

När riksdagen ser lite darrig ut med sin oklara majoritet, finns det mer hopp om progressiva förändringar i kommunerna och landstingen.

Undersköterskan Feline Flodin är nyinvald för Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting. Hon säger så här om det nya uppdraget:

”Fokus kommer att, i enlighet med partilinjen, ligga på att föra bra diskussioner inom den parlamentariska gruppen och där se till att fler perspektiv beaktas i det politiska arbetet. Konkret skulle det kunna vara att lyfta kommunalarna inom landstingets olika verksamheter, till exempel inom sjukvården och i trafiken. Men också att arbetare i LO-yrken använder sig av landstingets tjänster och att dessa måste vara lika tillgängliga för alla samhällsklasser. Utöver det är jag intresserad av kvinnors hälsa, och kvinnor är som bekant i överväldigande majoritet bland Kommunals medlemmar.”

I Stockholms stad blev det en röd-grön-rosa majoritet. Det ger verkligen hopp om nya tider för det som varit ett borgerlig skyltfönster. Vänsterpartisten Clara Lindblom har fått ett viktigt uppdrag som borgarråd med ansvar för äldre- och personalfrågor iStockholm Trots allt jobb med att starta upp allting, hinner hon svara på några kort frågor:

Vilken fråga är allra viktigast för dig att jobba med?

”Eftersom jag är både Äldre- och personalborgarråd kommer en viktig fråga vara att förbättra villkoren för de anställda inom äldreomsorgen. Vi är bland annat överens om att se över ersättningssystemen inom hemtjänsten och tillämpningen av LOV. De äldre har idag möjlighet att välja mellan över 220 anonyma hemtjänstföretag, men deras hemtjänsttimmar är däremot reglerade in i minsta detalj. Jag vill ge större utrymme för den äldre att tillsammans personalen bestämma över hur den dagliga omsorgen ska utföras.”

Vad kommer att förbättras för de anställda i Stockholms kommun?

”Vi kommer bland annat att se över hela personalpolicyn för Stockholms stad i syfte att öka de anställdas möjligheter till inflytande över sitt eget arbete. Dessutom kommer vi att öka bemanningen inom äldreomsorg och socialtjänst, samt genomföra en riktad lönesatsning till de grupper av stadens anställda som har allra lägst löner. Alla anställda i Stockholms stad ska ha trygga jobb, rätt till heltid och en lön som går att leva på.”

Under valet drev Kommunalvänstern frågan om att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Kommer det bli möjligt att kräva kollektivavtal för kommunens upphandlingar?

”Jajemen. Vi sitter just nu och ser över upphandlingspolicyn för att få in krav på kollektivavtal. Målsättningen är att även ställa krav på meddelarfrihet, utbildning och bemanning i upphandlade verksamheter, men det återstår att se hur mycket vi kan göra inom ramenför LOV inom hemtjänsten. Men med den översynen av LOV:en, upphandlings- och konkurrenspolicyn som den nya koalitionen är överens om har jag goda förhoppningar om att vi kommer att lyckas.”