Ideologiskt spel bakom LAS-utredningen

Utredning av förändringar i LAS var ett av kraven från C och L för att låta Socialdemokraterna bilda regering. Nu när utredningen landat är även regeringen kritisk. Det är också oklart om hur reformerna kommer skapa några nya jobb eller utveckla arbetsmarknaden på något annat sätt. Resultatet är istället ännu mer maktförskjutning till (stora) företag. Framförallt ett nyliberalt ideologiskt spel. Många arbetsgivare påverkas inte alls av ändringar i lagstiftning om att säga upp anställda. Men i slutändan kommer lagförslaget leda till arbetsplatser där färre vågar säga ifrån när något är fel.

Det finns två namninsamlingar för att protestera:

LO: https://anstallningstrygghet.nu/

Skiftet: https://agera.skiftet.org/campaigns/LAS?_ga=2.36048032.1440232567.1591107795-419931267.1591107795

Det finns också en välskriven insändare från en arbetsplatsklubb i Umeå: https://ka.se/2020/05/29/dags-for-generalstrejk-nu-far-det-racka/

Och en text från vänsterpartisten Gunnar Westin: https://sekotidningen.se/asikter/debatt/obehagliga-overraskningar-i-las-utredningen/

Vänsterpartiet har en kampanjsida där det går att följa opinionsbildningen:

(Sammanställt av Johan Engman)