Vänsterframgångar i Sollentuna.

Hej kamrater!

Magnus Ivarsson heter jag och sitter i styrelsen för Kommunalvänstern i Stockholm. Jag jobbar som personlig assistent och har mitt huvudmedlemskap i partiet i Sollentuna. Där sitter jag i lokala styrelsen, ett par nämnder i kommunen och är reserv i kommunfullmäktige.

Förra torsdagen blev jag kallad till fullmäktige då en av våra ordinarie ledamöter sjukanmält sig. Det visade sig vara en bra kväll att hoppa in som reserv. På dagordning stod dels en nedläggning av en av Sollentunas 1-6 skolor och en motion från Sverigedemokraterna om att utreda ett lokalt tiggeriförbud.

Tillsammans med Miljöpartiet, Socialdemokraterna och det lokala Sollentunapartiet lyckades vi få skolnedläggandet på återremiss, vilket kommer att leda till att det kommer att krävas en bättre utredning från kontorets sida innan en nedläggning av skolan kan komma på tal igen. En liten seger i ett mörkblått Sollentuna! Vi lyckades dessutom få över en av liberalernas ledamöter på vår sida! Förhoppningsvis kommer föräldrarna till eleverna på den hotade skolan att minnas det här i nästa val.

Motionen om ett lokalt tiggeriförbud blev det mycket glädjande tvärnit för. Förslaget fick bara stöd av Sverigedemokraterna själva och Moderaterna. I det här fallet är det en klar fördel att de övriga blå partierna i Sollentuna, L, KD och C har en hel del att säga till om i det lokala alliansstyret. Det fanns aldrig en chans att motionen skulle gå igenom då samtliga partier utom två var mot förslaget. En seger för medmänsklighet och empati!

En kul kväll i Sollentuna blev det, med två segrar i två tunga frågor i protokollet.

Om man ska ha ett fackligt perspektiv på vår politik i Sollentuna, så ägnar vi tillsammans med Socialdemokraterna en hel del möda, åtminstone i omsorgsnämnden där jag sitter, åt att försöka få till bra villkor för de som jobbar ute i verksamheten, i de upphandlingar vi tvingas göra. I Sollentuna ligger hela omsorgen ute på privata utförare, så enda möjligheten att påverka är genom upphandlingar och avtal. Inte lätt, inte!

Ha det gott, kamrater!

Magnus Ivarsson, Sollentuna