Rapport från Vänsterdagarna 2019

Vi var några stycken från Kommunalvänstern på Vänsterdagarna, partiföreningen skickade två medlemmar Sanna Tefke och Alida Fasth.

Vänsterdagarna började för min del på fredagen med att träffas på den fackliga nätverksträffen. Det var himla kul att jämföra med förra gången i Malmö 2017 för vi var nästan dubbelt så många som deltog. Extra kul för oss i Kommunalvänstern var att notera att Kommunal var en av de vanligaste fackföreningarna bland deltagarna.

Riksdagsledamöterna Ali Esbati och Ciczie Weidby inledde med att presentera hur de arbetar i riksdagen med arbetsmarknadsfrågor som efterföljdes av en diskussion om strejkrätten, förändringar i lagen om anställningsskydd m.m.

Efter det presenterade den nye facklige-politiske sekreteraren Gunnar Westin sig och berättade om kommande planerade aktiviteter. Bland annat planeras en facklig rikskonferens under 2020 och en facklig –politisk studiecirkel.

Avslutningsvis presenterade styrgruppen för det fackliga nätverket exempel på hur man kan organisera facklig –politiskt arbete från Stockholm, Göteborg och Malmö.

Under Vänsterdagarna fanns flera olika seminarier med fackligt innehåll, från om sex timmars arbetsdag, gigekonomin, kommunala upphandlingar, Daria Bogdanska som presenterade om sina erfarenheter som migrantarbetare till fackliga från Journalistförbundet, HRF och Handels som diskuterade vad som skett efter #metoo.

Men det som rönt störst uppmärksamhet i media bland annat är förstås det historiska förstagångsbesöket från LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Han talade på storsamlingen och då särskilt om vikten av vänsterpolitik för att bryta vanmakten mot de som vill använda rasismen för att ställa LO-medlem mot LO- medlem, inte LO-medlem mot den elit och högerpolitik som orsakar de växande klasskillnaderna.

Om man ska sammanfatta dagarna skulle jag säga att de var fulla av engagemang och man fick massor med inspiration inför det kommande politiska arbetet.

//Ulrika Mårtensson

Karl-Petter Thorwaldsson. Foto: Robert Mjörnberg