Kommunalare i Stockholms kommunfullmäktige

Kommunalvänsterns aktivist och styrelseledamot Robert Mjörnberg har startat uppdraget i Kommunfullmäktige. Politik handlar ju mycket om vägval. De borgerliga partierna prioriterar skattesänkningar framför alla förslag på reformer. För Miljöpartiet var maktpositionen viktigast efter valet, och gick över till en majoritet med de borgerliga partierna. För Vänsterpartiet är det viktigt att förvalta våra gemensamma resurser och bygga en stad som är utvecklad och anpassad till medborgarna.

Vänsterpartiet i Stockholms stad vill i sin budget satsa på en välbehövlig reform, arbetstidsförkortning med bibehållen lön i hemtjänsten. 60 miljoner kronor avsattes i beräkningarna för nästa år. Samtidigt vill Vänsterpartiet fortsätta arbetet med att låta anställda gå upp till heltid från ofrivillig deltid.

Robert har lång erfarenhet av både fackligt arbete och jobb som personlig assistent. Här är ett utdrag från hans anförande i kommunfullmäktige 13/12:

”Det är inga kaffepengar. Men det är en samhällsekonomiskt och kvalitetshöjande satsning, både för personalen och de äldre. Det är ett uttryck för en politisk vilja.

Det handlar om att ge personalen tid för återhämtning, vila och en meningsfull fritid. Jag vet hur det kändes i min kropp och mitt huvud efter mina 12 timmars pass. Smärtan i ryggen och känningarna av migrän. Oron för om vi då verkligen är vårt bästa jag på jobbet.

Vi fortsätter den politiska strävan vi påbörjade för hundra år sedan när vi kämpade för 8 timmars arbetsdag. Man sa då att det inte skulle vara samhället till gagn. Från borgerligt håll gjordes det klart att vi om något måste arbeta ännu hårdare ännu längre.”

Det är samma motargument fortfarande idag mot arbetstidsförkortning. De borgerliga partierna vill ha både senare pensionsålder, oförändrad arbetstid och samtidigt vissa grupper som ska ha lägre lön för samma arbete. I högerbudgeten som M drivit i riksdagen syns också neddragningar för Arbetsmiljöverket och i arbetsmarknadspolitiken.

”Vänsterpartiet vill inte se ett nytt försök med arbetstidsförkortning. Vi anser att det är dags på riktigt nu”, avslutade Robert sitt anförande i kommunfullmäktige med.

(Intervjuat och sammanställt av Johan Engman)