Intervju med Ulla Andersson

Kommunals förbundsstyrelse tog i förra veckan beslut att aktivt jobba för att medlemmarna ska rösta på S i valet 2018.  Till tidningen Arbetet säger ordförande Tobias Baudin: ”Avskaffandet av allmän visstid blir en viktig fråga liksom tryggare jobb överlag. Och att man måste fortsätta investera i att öka kvaliteten i välfärden, det behövs rejält ökade statsbidrag i syfte att Kommunals medlemmar ska få fler arbetskamrater.”

Det är ju frågor som Vänsterpartiet har drivit. Det har också visat sig att regeringen har fått en hel del credit för de välfärdssatsningar som V förhandlat till stadsbudgeten.
Riksdagsledamoten Ulla Andersson har varit drivande för Vänsterpartiet i budgetförhandlingarna och fick några frågor om fördelarna med att rösta på V i kommande valet:

1. Kommunals förbundsstyrelse vill få flera av sina medlemmar att rösta på S. Troliga prioriterade sakfrågor är fasta jobb och mer resurser till välfärden. Vänsterpartiet har ju drivit båda de frågorna, och fick 11% rösterna bland kommunalare i senaste valet.
Hur kan vi visa att Vänsterpartiet är ett bra alternativ att rösta på för kommunalare i kommande valet?

Finns flera anledningar till det;
Vi har fått igenom att anställda i omsorgen ska ha rätt till arbetskläder , öronmärkta statsbidrag på 2 miljarder till äo och 10 miljarder till välfärden. Vi är ett parti som driver välfärdsfrågor, trygga jobb men också behovet av omfördelning. Varför ska vi ha ett skattesystem som gynnar de rikaste medan undersköterskan tvingas stressa så hen riskerar bli sjuk, ha dålig lön och behov av bättre arbetsmiljö och fler arbetskamrater? De rikaste behöver bidra mer till samhällsbygget och på så sätt utjämnar vi ekonomiska klyftor och levnadsvillkor. Vill man ha ett parti som driver på och dessutom menar allvar med ekonomisk jämlikhet då är V pricken över i.

2. Kommunal vill också få fler av sina medlemmar att kandidera till riksdags- landsting- och kommunlistorna.
  Hur tror du, som själv jobbat i välfärdssektorn, att man kan få fler LO-medlemmar att bli politiskt aktiva?

Att ha jobbat inom förskolan och i äldreomsorgen har gett mig ovärderliga erfarenheter och insikter. Ingen kan ifrågasätta det man upplevt och varit med om. Man blir bra på att se vad som behövs, vad som är viktigt och vet vilka konsekvenser det får när tex resurserna brister, delaktigheten inte är som det borde. Man blir bra på att tala om hur man borde prioritera och hur det borde vara. Facklig organisering och politiskt arbete ger styrka. Det är bara att se genom historien vilken betydelse det haft.

3. Vänsterpartiet har ju förhandlat fram mer resurser till välfärden i stadsbudgeten. Vad är svårast i förhandlingarna, när det gäller att få fram pengar till välfärden?

Den stora konflikten ligger väl i synen på hur stora behoven är och viljan till att finansiera det. Sveriges skattesystem är det minst omfördelande bland EU: s 15 kärnländer. Efter 140 miljarder i skattesänkningar, mest till de som redan hade det bäst och med stora avdrag för de rikaste borde den politiska viljan att rubba den borgerliga skattepolitiken vara större. Det är ändå med de vi finansierar välfärden. Det ger dessutom väldigt många jobb och kvinnors livsvillkor förbättras. Barn- och äldreomsorg är ju rätt avgörande för våra villkor.

(Ulla Andersson, intervjuad för Kommunalvänstern av Johan Engman)

Mer läsning:

”Minst hälften av Kommunals medlemmar ska rösta på S”