Pengarna ska gå till verksamheten

I slutet av maj 2013 hålls Kommunals kongress. Förhoppningsvis kan ombuden då ta ställning mot de höga vinstuttagen inom välfärden. Det är inte meningen att våra skattepengar ska gå direkt i fickorna på riskkapitalbolag som i många fall också missköter verksamheten.

Några av motionerna, bland annat tillstyrkta av avdelningen i Stockholms län, till kongressen handlar om vinstintressen i välfärden. Förbundet har valt att inte yrka bifall på dem. Det finns såklart flera sidor av den ekonomiska frågan. Det kommer i vilket fall som helst var viktigt med rätt bemanning. Och, ja självklart behövs det resurser för att ha tillräckligt med personal. Och just då är risken att vinstänkande riskkapitalbolag sparar pengarna där.

Det finns också vissa som är oroliga att många jobb ska försvinna om vinster förbjuds. Men jobben skapas av behoven. Och det kommer fortfarande att behövas lika mycket vård, även om några företag väljer att stänga sin verksamhet.

Vi och våra kollegor förtjänar ordentlig bemanning, bra arbetsmiljö och bra löner. Och i så fall så behövs det bättre reglering av företagen. Så att pengarna stannar i verksamheten. Istället för att försvinna till ägarna i skatteparadis utomlands. Nu räcker det med vårdskandaler där patienterna får ligga i korridoren. Flera undersökningar visar att det finns ett brett stöd bland svenska folket för att skattepengarna ska gå till verksamheten i välfärden. Nu är det också dags för Kommunal att ställning för en välfärd utan vinstintressen!

Vänsterpartiföreningen Kommunalvänstern
(Skrivet maj 2013)